söndag 5 december 2010

Julgransplundring

Jag, Gullan, vill gärna dela med mig av min stora erfarenhet och visdom och nu när julen börjar närma sig, så tänker jag berätta för er hur en julgransplundring bör gå till. Visserligen lite väl tidigt, men ni kommer kanske behöva förbereda er.

Julgransplundring
En bjudning för barn, då granen ska plundras, går ju i stort sett till på samma sätt som andra barnbjudningar, men momentet med plundring kommer ju till. Först och främst, om ni har några särskilt vackra karameller eller annat gott i granen, så se till att samma sort (eller likvärdig) räcker till alla, med ett ord, att var och en får precis lika mycket och lika fint.

När barnen druckit te eller choklad och låtit maten smälta litet, börjar dansen kring granen. Först vanliga juldanser; flickan går i ringen, räven raskar över isen, källan den klara, väva vadmal, skära havre, sedan till slut långdansen genom alla rum och köket. När så granen hedrats börjar plundringen, då granen släckes.

Få barnen själva utföra plundringen, måste de övervakas. En barnskara som släppes lös utan kontroll på en gran kan liknas vid en hord kannibaler. Bäst är emellertid, att barnen ej själva få plundra, utan att de äldre plocka ned allt på stora brickor. Allt lägges i lika stora lotter och sedan draga barnen lott. Och vackert utsirade vanliga påsar att taga med julgransgotterna i skola finnas till hands. Ty gotterna få endast avsmakas, ej ätas upp på stället.

2 kommentarer:

  1. Men gud, är det en riktig bok du hittar dina tips i? Kannibaler? Jag dör....

    SvaraRadera
  2. Gullan, låt mig bara uttrycka min beundran. Jag läser dina tips noga och följer dem till punkt och pricka. Tack vare dig fick vi en lyckad middag utan hembiträde! :)

    SvaraRadera