fredag 30 april 2010

Middag utan hembiträde

Att i vardagslag reda sig utan hembiträde går i regel rätt bra, i moderna lägenheter åtminstone, men när det blir fråga om att ha främmande ställer sig saken lite mer komplicerad. Det är ju inte så roligt för värdinnan att echaufferad komma in till sina gäster och sprida en doft av matos omkring sig. Därför har min erfarenhet som husmor lärt mig att hitta på rätter som kan beredas i förväg så mycket som möjligt. Och mina gäster ha förefallit rätt belåtna, när jag låtit nubben och cocktailen beledsagas av några goda sandwiches, nätt upplagda på en assiett, och sedan som mer substansiell föda serverat oxfilé i sky, som inte blivit sämre av att den stått i skafferiet sedan föregående dag. Inte heller har jag själv blivit utschasad av att breda smörgåsarna, koka potatisen i smör och göra majonnässåsen samma dag, när sedan efterrätten står fix färdig på den lilla tevagnen eller serveringsbordet, som placerats bredvid mig, så att jag mitt i bordskonversationen slipper springa ut i köket upprepade gånger.

Gullan föreslår följande matsedel, när några av era vänner komma på besök:
* Sandwiches
* Oxkött i sky
* Ungsstekt potatis i form
* Rysk tårta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar