söndag 2 maj 2010

Vi telefonerar - Del 3

Kanske är det bäst att ordentligt gå igenom sättet att uppföra sig i somliga telefonsituationer?

Vad säger ni om ni ringt fel?
Kanske säger ni ingenting utan kastar ilsket på luren? Eller hör ni till dem som blir arga över misslyckandet och som därför sätter igång en påstridig diskussion om att ni vet att det måste vara rätt nummer? Sådant går inte för sig. Man måste alltid i vänlig ton be om ursäkt.

Läs noga igenom instruktionerna!
Om man har en telefon, så skall man också göra sig besvär med att läsa igenom de upplysningar som varje telefonkatalog innehåller på de första sidorna. Där har telegrafverket satt upp en del regler, som är nödvändiga att känna till, till exempel: Man skall svara med telefonnumret eller namnet, så att den som ringer genast hör om han har kommit rätt. Svara inte hallå!

Om ni är chef och sitter på ett kontor, låt inte er sekreterare ringa upp en person och be denne vänta ett eller flera ögonblick, innan ni äntligen själv behagar uppträda i luren. Det är ett otrevligt sätt som retar folk i onödan. Hur vet ni, att inte den ni ringer upp har minst lika viktiga göromål för sig som ni själv anser er ha?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar